De originele series van Amazon hebben, in tegenstelling tot die van Netflix, een randje. Zo ook hun nieuwste pilot genaamd Oasis, gebaseerd op Michel Fabers bestseller ‘The Book of Strange New Things’.

Amazon heeft een neusje voor edgy, high concept shows. Zie het gevoelige materiaal van het alternatieve post-Tweede Wereldoorlog-drama The Man in the High Castle, en het lichtelijk controversiële onderzoek naar het verschil tussen geloof en geestesziekte in Hand of God. De nieuwste pilot die is vrijgegeven – waar iedereen commentaar op mag geven, waarna de bazen van Amazon bepalen of ze een heel seizoen bestellen – is vernoemd naar de bewoonbare planeet uit Michel Fabers roman: Oasis.

Fantastisch boek

‘The Book of Strange New Things’ is een fantastisch boek. Een priester wordt gevraagd om het evangelie naar de wezens op Oasis te brengen. Zijn vrouw blijft op Aarde achter. Het enige contact dat ze hebben is via een simpel emailprogramma. Ondanks hun toewijding aan elkaar, brokkelt hun relatie langzaam maar zeker af. Twijfel krijgt de overhand. De priester is gefascineerd door de buitenaardse wezens en hun wil om over het evangelie te leren. De Bijbel wordt door hen ‘the book of strange new things’ genoemd. De planeet op zich vergt grote aanpassing: overal op Oasis waad je door een dikke transparante stroop.

Strange new Oasis

Het hart van het boek ligt in de lange-afstandsrelatie van de priester met zijn vrouw. Maar dat is het eerste dat Hollywood eruit heeft gewipt. De vrouw van Peter (Richard Madden, Game of Thrones, Bodyguard) overlijdt in de eerste minuten van de pilot. Zo kan hij zonder zorgen in de raket stappen. Weg drama. Hebben ze op Oasis een simpel emailprogramma? Welnee! Alles is hi-tech. Weg drama. Oplopen tegen een muur van vochtigheid als je naar buiten gaat? Integendeel! In de serie is Oasis juist een kurkdroge, woestijnachtige planeet.

Voor fans van de roman is het even slikken. Alles wat het boek zo betoverend maakte is geschrapt of vervangen door Hollywood clichés.

Alien

Dan het boek maar vergeten en de pilot beoordelen op wat is, niet op wat had kunnen zijn. Oasis verhaalt over een ruige planeet en evenzo ruige personages. Er speelt van alles onder de crew, en er heerst angst. Angst voor de planeet, die al aan drie mensen onder geheimzinnige omstandigheden het leven heeft gekost. Aan het hoofd staat interim-chef Vikram Danesh (Anil Kapoor), die onverstaanbaar voor zich uit babbelt. Dat deed hij in Slumdog Millionaire en 24 beter.

De sets doen erg denken aan de Alien films. Veel staal, testosteron, claustrofobische ruimtes – en het eten is niet te vreten.

LOST

Net als LOST maakt Oasis gebruik van hallucinaties. Geliefden die opeens opduiken, waar de personages zonder nadenken blind achteraan hollen. Gelukkig zette LOST deze irritante verteltechniek maar mondjesmaat in. In Oasis lijken de hallucinaties een doel te dienen. Ze worden opgeroepen door de geheimzinnige wezens op de planeet. Als communicatiemiddel? Als wapen?

Ondanks de clichés is er voldoende mysterie en potentie. Het ziet er allemaal geloofwaardig en gelikt uit, de regie van Kevin MacDonald (The Last King of Scotland) is uitstekend. Prettig tempo, mooie shots. Oasis komt vol tot leven. Het zou me verbazen als Amazon niet snel een volledig seizoen bestelt, want ondanks alles is de adaptatie van ‘The Book of Strange New Things’ iets om naar uit te kijken.